بررسی نقوش طلسم از دوره قاجار تابه امروز
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سیما یزدانی
- استاد راهنما محمد علی بنی اسدی
- سال انتشار 1393
چکیده
پروژه حاضر ابتدا طلسم را توصیف کرده و باتوجه به این موضوع به بررسی نقوش طلسم وبه خصوص نقوش دوره قاجار میپردازد.و جایگاه طلسم را در داستانهای عامیانه وهنراسماءنویسی بررسی می کند سپس به تحلیل آثار هنرمندان سقاخانه می پردازد که ازطلسم در کارهایشان استفاده کردنده اند. اهداف پژوهش: کشف ویژگیهای، مشترک مفهومی وبصری در نقوش طلسم وهنر معاصر،ایجاد بیان جدیدو دگردیسی بصری از نقوش طلسم در تصویر سازی وارتباط مناسب تربا انسان معاصرونگاهی بر مکتب سقاخانه. تحلیلی و توصیفی است. شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، میدانی و مراجعه به استادان فن است.نتایج بدست آمده:. در این رساله کوشیده شده تا بدین نتیجه که هنر از راه های موثر،کار آمد و نافذ در شکل گیری،تحول و اشاعه آداب و رسوم و باورهاست،دست یابیم.هنرمندان سقاخانه با استفاده از فرهنگ و سنت زمان خود و اسرار عالم و علوم غریبه به خلق آثاری پر رمز و راز دست زدند.اینان،با آثارشان در شکل گیری آداب و رسوم،باورها و ثبت آن ها نقش مهمی ایفا نمودند
منابع مشابه
ظهور نقوش انسانی در مُهرهای دورۀ قاجار (با تاثیرپذیری مُهرها از سکهها و مدالهای آن دوره)
هدف پژوهش: در مُهرهای مورد مطالعه، پوششهای سَر همان کلاهها و تاج کلاههای شاهان قاجاری است که در سکهها قابل مشاهده است. این مقاله، با هدف جستوجوی تاثیرپذیری نقوش مُهرها از سکهها و مدالها به تحلیل و مقایسۀ تصاویر آنها پرداخته میپردازد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، با ماهیت و روش تاریخی، توصیفی، و تطبیقی بر پایۀ منابع کتابخانهای و میدانی به تطبیق نقوش مُهرها با سکهها و مدالهای دورۀ قاجا...
متن کاملسیر تحول نقوش انسانی در کاشیکاری حمامهای تاریخی شهر اصفهان از دوره صفوی تا پایان دوره قاجار
The bathrooms were assumed as locations for presence of various classes of society in the past time and walls of baths were decorated with motley tiles and various designs. The human designs drawn on these tiles are deemed as one of the most conspicuous elements that reflect social, cultural, and artistic conditions in community These motifs with various themes and ways of different design had ...
متن کاملبررسی ویژگیهای نقوش گچبری سنتی درآثار معماری دوره قاجار (نمونه مورد مطالعه بنای باغ فردوس تهران)
آثار هنر اسلامی دارای تزیینات بسیار زیبایی هستند که اغلب سراسر سطوح را می پوشانند. یکی از شیوه های تزیین پوشش دیوار بناها در فضای داخلی که از دوره اشکانیان در معماری ایران مورد استفاده قرار گرفته گچبری است. تزیینات گچبری دوره اسلامی بر اساس پیشینه هنر گچبری پیش از اسلام در ایران شکل گرفت و سیر تکاملی آن در دوره ایلخانیان به اوج رسید. گچبری سنتی تا دوره صفویه شیوه یکسانی را پی گرفت و سپس تحت تأث...
متن کاملبررسی یک سند تاریخی از دوره قاجار
نقوش نمادین سنتی، محصول قرن ها تلاش هنرمندان، اندیشمندان وصنعتگران هر جامعه است که معانی عمیق و گسترده ای ، به اختصار و موجز در آنها به تصویر درآمده است. گستره نماد، به گستردگی فرهنگ و هنر ملت هاست. و بحث نماد ها در ارتباط تصویری بسیار مهم و ارزشمند میباشد. نماد را در بحث های مختلف هنر گرافیک میتوان پیگیر شد . یکی از این موارد، استفاده از نماد در کارت می باشد . کارت یکی از محمل های کاربردی هنر ...
متن کاملخوانش مضامین نقوش تزئینی در دیوارنگارههای حمام مهدی قلیخان مشهد و سه پارچه قلمکار دوره قاجار
نقوش تزئینی در معماری و منسوجات عصر قاجار منعکسکننده آراء هنرمندان عصر بوده است. تغییرات نقشپردازی بنابر زیباشناسی زمانه و میزان آرمانگرایی هنرمندان متفاوت است. اهداف اصلی پژوهش، بررسی مضامین نقوش تزئینی در معماری و منسوجات قجری و تبیین آراء هنرمندان ایرانی در اجرای تصویرنگاری در هنر عصر قاجار است. پرسش اساسی این نوشتار، کیفیت مضامین عاشقانه و حماسی نقوش تزئینی در معماری حمام مهدیقلیخان و سه پا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023